Jäsenhuolto

Jäsenhuolloksi kutsutaan huolenpitoa olemassa olevista jäsenistä. Hyvin tehty jäsenhuolto on yhdistyksen menestyksen ja pitkän iän kulmakivi. Jäsen on yhdistyksen arvokkain omaisuus. Kaikki muu – raha, kunnia, tavarat ja maine – tulee ja menee. Silloin kun jäseniä ei ole, silloin ei ole mitään. Jäsenhuollon tehtävä on varmistaa, että jäsen saa, mitä hän on tullut yhdistyksestä hakemaan.

Jäsenten ja talkoolaisten erilainen huomioiminen on tärkeä osa jäsenhuoltoa. Jokaisen talkoon ja projektin jälkeinen kiitos ja ehkä yhteinen sauna-ilta ja vapaamuotoinen palkinto hyvästä innovaatiosta tapahtuman järjestämisessä, voivat olla tälaisia pieniä mutta tärkeitä asioita.

Leijonamerkit

Pitkään mukana olleiden huomioiminen kokoomuksen leijomerkeillä on suositeltavaa, niihin vaaditaan vihreä kolme vuotta, sininen viisi vuotta, valkoinen 10 vuotta ja kultainen 15 vuotta kokoomustoimintaa. Lisätietoa leijonamerkeistä ja niiden hakemisesta löytyy Kokoomuksen yhdistyksen aineistopankista.

Kysy jäsenten mielenkiinnon kohteita

Ihmisellä on tapana kuvitella, että toiset ihmiset kokevat maailman samalla tavoin kun hän itse kokee. Voidakseen tietää, mitä varten jäsen on liittynyt yhdistykseen, on yhdistyksen kysyttävä sitä häneltä. Jokaisella ihmisellä on omat odotuksensa yhdistykseltä, eikä mikään niistä yleensä ole väärä.