Lisäohjeita analyysin tekemiseen
Kun teet Swot -analyysiä, ole tarkkana näiden asioiden kanssa:
- Ovatko sisäinen ja ulkoinen näkökulma kaikissa vastauksissa riittävän erillään toisistaan? Nyrkkisääntö on, että vahvuudet ja heikkoudet ovat lähtöisin ehdokkaasta tai tiimistä, mahdollisuudet ja uhat taas laajemman ympäristön antamia ja sanelemia.
- Onko samoja asioita useamman SWOT-otsikon alla? Kyseiset asiat on silloin hyvä pureskella uudelleen auki ja selvittää, mitä ne konkreettisesti tarkoittavat.
- Huomaa, että samoja asioita voi olla useammassa laatikossa, mutta silloin avattava, mikä tarkempi näkökulma kulloinkin painottuu. (Esim. jokin persoonallisuuden piirre voi olla eri tilanteissa vahvuus tai heikkous)
- Onko meillä todellista näyttöä asioista, joita esitämme tuloksiksi? Jos vaikkapa sanomme, että ahkeruus on vahvuutemme, niin miten näytämme sen toteen – vaikkapa verraten tätä ominaisuutta ns. normaalitasoon?
Tulosten käytöstä:
Koska kampanjassa on aina käytettävissä vain rajallisesti aikaa ja resursseja, vahvuudet ja mahdollisuudet ovat tärkeimpiä. Niistä rakentuu nopein ja tuottavin tie tuloksiin.
Silti myös heikkoudet ja uhat pitää kartoittaa – jos esimerkiksi uhka voi yhdistyä heikkouteen, ongelmaa on ratkottava heti.