Jäsenkirje: sähköpostilla tai perinteisellä kirjeellä
Jäsenkirjeen lähettämisessä kannattaa ottaa huomioon yhdistyksen jäsenistön tarpeet: onko kaikilla yhdistyksen jäsenillä sähköpostiosoite vai lähetetäänkö osalle jäsenistöstä perinteinen kirje?
Saako perinteisellä kirjeellä enemmän huomiota kuin sähköpostilla, jota tulvii ihmisille muutenkin paljon?
Jäsenkirjeessä kannattaa huomioida, mistä asioista on jo jäsenistöä tiedotettu puolueen ja piirin kirjeissä: informaatiotulva digiaikana on valtava, eikä samaa sisältöä kannata toistaa useasti, ellei se ole välttämätöntä
Yhdistyksen jäsenten on hyvä tietää, kehen missäkin tapauksessa ottaa yhteyttä. Yhteystiedot kannattaa siksi kirjeessä tuoda esiin. Samalla voi kertoa menneestä ja tulevasta toiminnasta ja tapahtumista.
Yhdistyksen sekä piirin toimintakalenterit toimitetaan jäsenille hyvissä ajoin.
Yhdistyksen varsinaisista ja ylimääräisistä kokouksista on sääntöjen mukaan jäsenille lähetettävä erikseen kutsu.
Hallituksen kokouksissa tehdyistä päätöksistä kannattaa tiedottaa myös jäsenistöä.
Puhelin
Nopeassa viestinnässä (esimerkiksi tapahtumamuistutuksissa) soitto ja tekstiviesti toimivat hyvin.
Puhelin on hyvin henkilökohtainen viestintäväline, joten kannattaa pohtia, millaiseen viestintään se sopii
Nettisivut
Nettisivut ovat luontainen paikka pysyväluontoisemman tiedon hakuun (yhteystiedot, yhdistyksen tarkoitus, kannanotot jne.)
Nettisivuille ei tarvitse reaaliaikaisesti kertoa kaikkea yhdistyksen toiminnasta, mutta siellä olevan tiedon tulee olla AINA ajan tasalla
Mikäli yhdistyksen nettisivut jäävät päivittämättä, antavat ne myös sellaisen kuvan, ettei yhdistyksessä todella tapahdu mitään
Sosiaalinen media
Siinä missä nettisivut ovat luonteva paikka pysyvä luonteisen tiedon hakuun, on sosiaalinen media oikea paikka reaaliaikaisempaan ja välittömämpään viestintään yhdistyksen toiminnasta (tapahtumakuvat, julkilausumat, keskustelunavaukset…)
Eri viestinnän kanavia on lukuisia, monikäyttöisimpiä ja useimmille tutuimpia ovat ainakin Facebook ja Whatsapp, joihin voi luoda vain jäsenille tarkoitettuja keskusteluryhmiä
Jos yhdistyksen jäsenistöstä moni on mukana esimerkiksi juuri Facebookissa, kannattaa tiedottamiskanavaa käyttää hyväksi