Jäsenkirje: sähköpostilla tai perinteisellä kirjeellä

  • jäsenkirjeen lähettämisessä kannattaa ottaa huomioon yhdistyksen jäsenistön tarpeet: onko kaikilla yhdistyksen jäsenillä sähköpostiosoite vai lähetetäänkö osalle jäsenistöstä perinteinen kirje?
  • saako perinteisellä kirjeellä enemmän huomiota kuin sähköpostilla, jota tulvii ihmisille muutenkin paljon?
    Jäsenkirjeeseen kannattaa ottaa tärkeimmät ja koko jäsenistöä koskevat tiedot piirin ja puolueen kirjeistä.
  • Yhdistyksen jäsenten on hyvä tietää, kehen missäkin tapauksessa ottaa yhteyttä. Samalla voi kertoa menneestä ja tulevasta toiminnasta ja tapahtumista.
  • Yhdistyksen sekä piirin toimintakalenterit toimitetaan jäsenille hyvissä ajoin.
  • Kokouskutsut
  • Yhdistyksen varsinaisista ja ylimääräisistä kokouksista on sääntöjen mukaan jäsenille lähetettävä erikseen kutsu.
  • Hallituksen kokouksissa tehdyistä päätöksistä kannattaa tiedottaa myös jäsenistöä.

Puhelin

  • nopeassa viestinnässä (esimerkiksi tapahtumamuistutuksissa) soitto ja tekstiviesti toimivat hyvin.
  • puhelin on hyvin henkilökohtainen viestintäväline, joten kannattaa pohtia, millaiseen viestintään se sopii

Nettisivut

  • yhdistyksen internetsivuilla on hyvä tiedottaa myös jäsenistöä, sillä useimmille se on helpoin tapa etsiä tietoa
  • nettisivujen tulee olla AINA ajan tasalla: mikäli yhdistyksen nettisivut jäävät päivittämättä tulee jäsenistölle sellainen kuva, ettei yhdistyksessä todella tapahdu mitään.

Sosiaalinen media

  • yhdistys voi käyttää omassa sisäisessä viestinnässään hyväksi myös sosiaalista mediaa.
  • jos yhdistyksen jäsenistöstä moni on mukana esimerkiksi Facebookissa, kannattaa tiedottamiskanavaa käyttää hyväksi.